Ορισμός του GPS by Rene Baur (C) 1999

Η εγκατάσταση GPS στον Yuri-2
(από τον Dr. Format)

 

    Μετά από πολύχρονη "εξέλιξη" στην ενσωμάτωση του GPS στον Yuri-2 (Niva 1.7i) και πολλές ιδιοκατασκευές, τελικά κατέληξα στην παρακάτω διάταξη.  Οι απαιτήσεις που έπρεπε να καλυφθούν ήταν αρκετές και αντικρουόμενες.

 

    Η θέση του δέκτη GPS έπρεπε να βρίσκεται σε κατάλληλο σημείο του ταμπλώ, όπου δεν θα δημιουργούσε πρόβλημα ορατότητας στην οδήγηση και θα ήταν προσιτός σε οδηγό και συνοδηγό.

    Η θέση που κρίθηκε καλύτερη είναι αμέσως δεξιά από το σετ των οργάνων και έξω από την στεφάνη του τιμονιού για απρόσκοπτη ορατότητα και σε απόσταση χειρισμού με το δεξί χέρι.

Ο δέκτης GPS.

    Για την στήριξη του δέκτη κατασκευάστηκε ένα μεταλικό έλασμα σε σχήμα "Γ" πάνω στο οποίο "κάθεται" και βιδώνεται η πλάτη του GPS.  Το έλασμα ντύθηκε με μαύρη μονωτική ταινία και στο κάτω μέρος κολήθηκε φύλλο φελού για καλύτερη έδραση του δέκτη.

    Στην διπλανή φωτογραφία φαίνεται και η διέλευση των καλωδίων της κεραίας, τροφοδοσίας και δεδομένων από το πλαϊνό της καλύπτρας των οργάνων του Yuri.

Η στήριξη του GPS.

    Εδώ φαίνονται τα καλώδια με τα βύσματα.  Το δεξί είναι τύπου BNC και συνδέει τον δέκτη με την εξωτερική κεραία και το αριστερό είναι τετραπολικό και τροφοδοτεί με 12 VDC τον δέκτη αλλά και συνδέει το GPS με το Laptop για upload - download δεδομένων.

    Το δεύτερο βύσμα δεν κυκλοφορεί ελεύθερα στο εμπόριο αλλά μπορεί κάποιος να το παραγγείλει στην διεύθυνση: http://pfranc.com/

    Ολα τα καλώδια περνούν μέσα από το ταμπλώ και καταλήγουν σε αντίστοιχες "εξόδους": η κεραία στο επάνω μέρος της αριστερής κολώνας του οδηγού, η τροφοδοσία στην κεντρική κονσόλα και το καλώδιο του Laptop κάτω από το κάθισμα του οδηγού.

Τα βύσματα του GPS.

    Στην διπλανή φωτό φαίνεται η πίσω όψη του δέκτη όπως είναι τοποθετημένος στην βάση του και καλωδιωμένος για χρήση.  Με κόκκινο χρώμα φαίνεται η "βίδα" στερέωσης του δέκτη στο έλασμα.

(Η θέση του δέκτη είναι το καλοκαίρι εκτεθειμένη στον ήλιο, αλλά αυτό αντιμετωπίζεται εύκολα με την τοποθέτηση του τύπου jockey καπέλου που πάντα υπάρχει στον Yuri.   Το ίδιο παίζει και τον ρόλο καλύπτρας του δέκτη όταν ο Yuri είναι παρκαρισμένος !)

Ο δέκτης όπως φαίνεται απ' έξω.

    Η αφαιρούμενη εξωτερική κεραία έχει μαγνητική βάση και μπορεί να τοποθετηθεί εύκολα στον ουρανό πάνω από την θέση του οδηγού.  Το καλώδιό της (κάθοδος) είναι αρκετά λεπτό ώστε να περνά από το κενό μεταξύ της πόρτας και του αμαξώματος χωρίς να δημιουργεί πρόβλημα στεγανότητας όταν βρέχει.  Η κεραία όταν δεν χρησιμοποιείται αποθηκεύεται μαζί με την κάθοδο, στην θήκη του σκιαδίου του οδηγού.

    Η εξωτερική (ενισχυόμενη) κεραία παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο για την απρόσκοπτη λειτουργία του δέκτη, ειδικά σε δύσκολες συνθήκες λήψης (δάσος, καταιγίδα, φαράγγια) αλλά και στην ακρίβεια υπολογισμού της θέσης.

Συμβουλή: αν είναι δυνατό τοποθετήστε την μόνιμα και βάψτε την στο χρώμα του αυτοκινήτου.

Η εξωτερική κεραία.

    Για το κατέβασμα (download) και την μόνιμη αποθήκευση των καταγραμένων δεδομένων (track & waypoints) ανά κάποιο χρονικό / χιλιομετρικό διάστημα απαιτείται η εγκατάσταση ενός Laptop υπολογιστή.  Το Laptop λόγω μεγέθους και ευπάθειας σε κτυπήματα - ήλιο - νερά κ.λ.π. αποφασίσθηκε να μπεί κάτω από το κάθισμα του οδηγού.

    Το μόνο σημαντικό μειονέκτημα της συγκεκριμένης θέσης, είναι ότι απαγορεύεται να μπουν παραπάνω από 5 cm νερού μέσα στον Yuri !  Επίσης αναστέλεται προσωρινά και η ανάκλιση του καθίσματος.

Συμβουλή: αν είναι δυνατό χρησιμοποιείστε palmtop υπολογιστή.

Το καλώδιο του Laptop.

    Για την μόνιμη σύνδεση του Laptop με τον δέκτη GPS και την τροφοδοσία του με 12 VDC του από την μπαταρία του Yuri, τοποθετήθηκε ένα πενταπολικό καλώδιο που καταλήγει σε αντίστοιχο βύσμα στιβαρής κατασκευής, κάτω από το κάθισμα.

    Το μήκος του καλωδίου αφέθηκε σχετικά μεγάλο ώστε να είναι δυνατή η χρησιμοποίηση του Laptop (αν χρειαστεί) από οποιοδήποτε σημείο μέσα στον Yuri αλλά ακόμα και εξωτερικά: π.χ. επάνω στο καπώ της μηχανής (εφόσον οι συνθήκες φωτισμού το επιτρέπουν).

Το βύσμα του Laptop.

    Για την προστασία του Laptop φτιάχθηκε μια θήκη, η οποία έπρεπε:
  • να έχει το μικρότερο δυνατό μέγεθος,
  • να είναι στεγανή από σκόνη και υγρασία,
  • να παρέχει άμεση πρόσβαση στο πλήκτρο Power On,
  • να έχει μικρό βάρος,
  • να παρέχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει ο υπολογιστής (με ανοιγμένη την οθόνη) χωρίς να χρειάζεται να βγει από την θήκη και
  • να παρέχει αρκετή αντοχή.

Η θήκη του Laptop.

Η συνέχεια . . .